Frans
L'enquête
2
Amsterdam: De Bezige Bij, 2011
252 p.
9789023463849 (hardback)

De nieuwe roman van Philippe Claudel heeft een simpel en makkelijk te omschrijven uitgangspunt. In Het onderzoek wordt een groot bedrijf getroffen door een aanzienlijk aantal zelfmoorden van medewerkers (de lezer denkt meteen aan de recente golf van zelfmoorden bij France Télécom), en er wordt een onderzoeker aangesteld om de oorzaak hiervan te achterhalen. De uitwerking van het boek is echter allesbehalve eenduidig. De auteur schrijft een allegorie waarin hij Kafka samenbrengt met David Lynch en George Orwell. Hoewel Claudel haast achteloos en licht schrijft, wordt de lezer geconfronteerd met verwarring, vervreemding en surrealisme. Dit alles wordt nog eens verweven in een filosofisch onderzoek naar de grondvesten van onze op competitie gerichte maatschappij.
Aanbeland in het troosteloze, winterse, ongastvrije industriestadje, komt de Bezoeker al snel in vreemde en absurde situaties terecht, die hem uiteindelijk volledig zullen destabiliseren. Hij vindt er om te beginnen …Lees verder
Als de Onderzoeker aankomt in een Franse industriestad om onderzoek te doen naar de zelfmoorden die het Bedrijf, de belangrijkste lokale werkgever, hebben getroffen, loopt alles anders dan verwacht. In een steeds Kafkaësker vormen aannemend bezoek, waarin onbegrip, vervreemding en machtsvertoon de boventoon voeren, raakt de Onderzoeker geheel het spoor bijster. De van vele romans bekende Philippe Claudel (o.a. van het ontroerende 'Het kleine meisje van meneer Linh') baseert dit verhaal op ware gebeurtenissen (een reeks van zelfmoorden in een fabriek). Het goed geschreven en mooi vertaalde verhaal leest eerst vlot, de situaties rond figuren als de Portier, de Reuzin, de Oprichter zijn aanvankelijk duidelijk en meeslepend verteld, maar worden allengs surrealistischer, tot het onverwachte einde toe. De filosofisch ingestelde lezer verwachtte wellicht iets meer van de uitwerking van het Bestaan, maar zal ook zeker deze roman van Claudel op waarde weten te schatten. Normale druk.

Over Philippe Claudel

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thierry Caro

Philippe Claudel (Dombasle-sur-Meurthe, 2 februari 1962) is een Frans auteur, scenarioschrijver en filmregisseur.

Hij studeerde letteren in Nancy en werkte als leraar in gevangenissen en in instellingen voor mindervalide jongeren. Daar heeft hij veel inspiratie opgedaan.. Naast zijn bezigheden als schrijver en filmregisseur is Claudel ook professor literatuur aan de Universiteit van Nancy. Hij doceert er meer bepaald de kunst van het scenarioschrijven.

Sinds Meuse l'oubli, zijn debuut uit 1999, verschenen een dertigtal werken van zijn hand. Als schrijver brak hij in 2003 door bij het grote publiek met zijn roman Les Âmes grises. Hij kreeg er in datzelfde jaar de Prix Renaudot voor.

Zijn eerste zelf geregisseerde film, het drama Il y a longtemps que je t'aime (2008), genoot heel veel bijval over de hele wereld en behaalde talrijke prijzen.

In 2012 nam hij de plaats van de overleden Jorge Semprún in in de Académie Goncourt…Lees verder op Wikipedia