De verhalenvertelster

Jodi Picoult (auteur), Davida Van Dijke (vertaler)

De verhalenvertelster is fictie met de Holocaust als historische achtergrond. Het morele thema van de roman is het vermogen tot vergiffenis. Om vergeving te krijgen moet de dader eerst tot inkeer komen (tesjoewa), wat een langdurig proces is. Monsters kunnen een geweten hebben, ‘maar al trek je een zwijn een rokkenkostuum aan, hij zal nooit de prins van het bal worden’.
Sara Singer is een jonge, niet-religieuze Joodse vrouw; een eenling, getraumatiseerd door een litteken in haar gezicht, die de dood van haar moeder niet kan verwerken. Pas een eind verder in de roman wordt duidelijk waarom ze drie jaar later nog altijd deel uitmaakt van een therapiegroep rouwverwerking. Ze is een uitstekende bakker die 's nachts onder de leiding van een gewezen non in een katholieke instelling werkt. Haar privéleven zit volledig in de knoop: ze heeft een verhouding met een getrouwde begrafenisondernemer, met haar zussen heeft ze geen contact en alleen met oma Minka onderhoudt ze de tra…Lees verder
De 26-jarige Sage Singer ontmoet tijdens een bijeenkomst van haar rouwverwerkingsgroepje de 95-jarige Josef Weber. Ze raken bevriend en Sage vertelt over het auto-ongeluk waarbij ze haar moeder verloor en de helft van haar gezicht verminkt raakte. Als ze ook vertelt dat haar grootmoeder Auschwitz overleefd heeft, bekent de zachtmoedige, beminnelijke Josef opeens dat hij een nazi is geweest, niet meer wil leven en of Sage hem daarbij helpen wil. Sage is ontzet en zoekt contact met een nazi-jager om achter de waarheid te komen omtrent Josefs misdaden. Met vlotte pen en in een wisselend vertelperspectief laat de auteur van tientallen romans de verschillende karakters hun verhaal vertellen. De kracht ligt in de nuance, de gecompliceerdheid van keuzes die gemaakt worden in moeilijke tijden en dat goed en kwaad twee zijden van dezelfde medaille zijn. Uitvoerig gedocumenteerde en onderhoudende roman waarin de thema’s wroeging, wraak en vergeving in heden en verleden goed uitgewerkt zijn. Kle…Lees verder

Over Jodi Picoult

Jodi Lynn Picoult (New York, 19 mei 1966) is een Amerikaanse schrijfster.

Picoult is geboren in een niet-religieuze Joodse familie die naar New Hampshire verhuisde toen zij dertien was. Zij studeerde aan de Princeton-universiteit. Picoult schrijft romans en ook scenario's voor film en televisie. Van haar werk zijn volgens haar eigen website wereldwijd 40 miljoen exemplaren verkocht.

• Songs of the Humpback Whale (1992)
  • Harvesting the Heart (1993)
  • Picture Perfect (1995), Verloren in de stilte